Totalt antall sidevisninger

onsdag 11. januar 2012

Nye fugler vi har sett

Etter en liten tur til butikken i dag fikk jeg lyst til å oppleve havna i Hersonissos og havet som sto hardt på. Og der, på et surfebrett midt inne i havna, sto denne karen. Kanskje uten helt å vite hvor den skulle, eller bare for å ta en hvil, hva vet jeg. Toppskarvrasen som er mest vanlig i Middelhavet er desmarestii, og spesielt ungfuglen er lysere på undersiden enn de vi er vant med.



Da jeg skulle gå nærmere, fløy det opp en fugl fra en båt og satte seg på kaikanten bare 10 meter unna. Isfugl. Denne har jeg bare sett en gang tidligere, og da langs elvestien ved Verdalselva. Men det er første gang på 3 år at jeg ser den på Kreta. En artig liten tass som er sjelden i Norge, men mer vanlig i Europa og i Middelhavet. Og under trekket og vinterstid er den ofte å se der det er fisk, f.eks. i hvnebasseng.



Hjemme igjen fikk jeg en ny overraskelse: Svarthodespurven satt i hagen bare 5 meter fra husveggen. Denne er mest vanlig fra Italia og østover mot Svartehavet. Men det er første gang vi ser den her på Kreta. Nesten pussig å tenke på at vi på en styggværsdag med vind og regn fikk se tre arter vi ikke har sett her nede før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar